Friday, July 18, 2008

"KITA" adalah apa yang kita bentuk

Kadang2 ramai orang salahkan environment kerana membentuk diri kiter camnih. Sedikit-sebanyak... memang btol pun. Tapi, apa yang lagi besar mempengaruhi hidup kita nih adalah tindakan kiter sendiri. Seseorang guru mungkin boleh berusaha bermati-matian nak mendidik anak muridnyer untuk faham.. tapi kalo anak murid xnak belajar dan minat dier dah mati tuk memahami apa yang diajar... x ke mana gak.

Dalam situasi skarang, aku tgk anak2 melayu yg sering kali diklasifikasikan sebagai "Muslim" bangga dengan pelbagai masalah dan gejala sosial. Rempit, rogol, mabuk sana sini, parti... ish2. Dan biler ditanya kenapa jadi camnih.. the normal answers that we would probably hear are "mak ayah jarang bagi perhatian kat umah", "kecik2 dulu saya xtau pun Islam ada ajar jgn buat bender2 nih". Salahkan orang lain instead of diri sendiri. Maybe sbb xnak negatifkan emotional diri, sebab tuh tuding jari kat org lain.

Tapi sebenar-benarnyer, kita la yang membentuk siapa diri kiter. Akal yang dikurniakan Allah S.W.T cukup sempurna tuk membahagikan antara yang baik n yang buruk. Sebelum semua manusia ditiupkan roh ke dalam jasad, kita semua pernah bersumpah dengan Allah S.W.T untuk mengabdikan diri kepadaNya. Logically, kita nih memang xperlukan sesiapa pun tuk menjadi hamba Allah dan mengamal berlandaskan Al-Quran n As-sunnah. Jiwa kiter secara xlangsung patut tahu apa yang baik dan patut diikuti. Mengapa masih ramai yang xboleh nak meletakkan tanggungjawab tuh kat diri sendiri tuk jadi insan yang baik.

Aku adalah orang yang percaya pada setiap kejadian tu berpunca dari tindakan diri sendiri. Walaupun element environment tuh ada jugak mempengaruhi akhlak kita, tapi faktor tuh xcukup kuat kalo kita mmg teguh and dapat membezakan antara yang haq dan batil secara sendiri.

You are the one who's responsible to your own doings. Stop blaming others 100%. Take them all as yours and learn to fix it overtime. InsyaAllah, u'll be a better person.

Renungkanlah... khas buat diri sendiri -Mohd Hasani-

2 comments:

Mardhia Yusof said...

erm...interesting..
ko bleh jd seorg cikgu yg brjaya...
pj mukadimah ko...=]..

Pendatang Tanpa Nama said...

huhu, mukaddimah?
lama aku x dengar perkataan tuh. InsyaAllah. Thanx for ur support.