Wednesday, July 16, 2008

Di dalam kaca mata aku

Aku x pandai meng"ayat" ker paper, tp apa yang aku terkilan hari nih adalah disebabkan ramai yang mengambil langkah mengejut dalam setiap bender yg diorang buat. Aku btol2 xfaham kenapa ada setengah org nih bleh buat sesuatu decision tuh, pastu biler rasa tertekan n xselesa ngan pilihan tuh, tukar balik. Dunia nih bukan tempat tuk korang main sorong tarik..... dunia nih pentas yang penuh ngan ujian dari Allah S.W.T. And I do believe that we need to handle it well. Seorang non-muslim yang baru memeluk Islam, xboleh x tunaikan 5 Rukun Islam walaupun pada awalnyer x dipaksa masuk Islam. And this person would get his head off if he/she resorts to murtad.

Apa yang aku nak sampaikan nih bukannyer apa. Aku nampak ramai yang asyik main acu/try/test ngan bende2 yang keagamaan nih. Aku mmg suka tgk kawan2 aku berdamping ngan group2 muzakarah, usrah n etc nih. Memenuhi jiwa kiter ngan ilmu2 akhirat sekaligus duniawi. Tapi, aku paling pantang kalo nampak orang yang dah btol2 komited nak berubah ke arah kebaikan, tapi secara mengejut, kembali kepada dunia asal or even worse. Masa awal2 join group tazkirah, bukan main lagi zuhud n thiqah, mengalahkan ustaz kadang2. Tapi biler agaknyer dikenakan ujian sedikit jer, terus tukar. Aku bercakap nih bukan tuk orang lain, but for me as well.... Aku pn skarang dah bnyk terpesong. Sama2 laaa kiter renungkan apa yang baik n apa yang buruk. Ingat, Islam nih datang kat kiter sebagai satu pemberian yang paling besar seorang Umat Muhammad boleh dapat. Xde nikmat lain yang boleh mengatasi nikmat Islam. Most importantly, dont ever take it for granted (esp. those yg lahir2 terus sebagai seorang Muslim). Kufur jawabnyer kalo x menghargai nikmat nih....

Note: Kawan2 sekeliling jangan laaa sentiasa menunggu tuk melihat kejatuhan seseorang rakan. Saling tolong-menolong dalam tegur-menegur apa yang baik n apa yang buruk. Biasa laaa, manusia nih lemah dan sentiasa lupa. We always need constant reminder to become a better Muslim.

2 comments:

Alice said...

hmm..btol tuh..:)

Pendatang Tanpa Nama said...

hmmm... camner leh tau address blog aku nih?